Sparande till barn

Jag tror inte på att bostadsmarknaden kommer att bli bättre på sikt, snarare sämre. För mig är det ytterst viktigt att ha sparande till barn, även då jag var ensamstående med Lukas med en inkomst som inte var att heja för samt med en hyra på 6300 så hittade jag hål för sparande. Då låg det på 300kr lite skillnad mot idag då det ligger på 1500kr. På sikt så ska vi spara barnbidragen till barnen men vi valde nu att öka Lukas så att han kommer ikapp lite.


Både jag och Thomas har eller ska även göra en del engångsöverföringar till Lukas så att det blir lika mellan barnen.


Det känns verkligen helt underbart att vi har den möjligheten att spara så pass till barnen för som jag skrev innan så fanns inte alls samma möjlighet när jag var själv med Lukas. Men lite går ALLTID det gäller bara att bestämma sig för vad som är viktigt. Och för mig så var hans framtid viktigare än något extra klädesplagg eller utekväll i månaden.


Sparandet jag har till Lukas och även ska öppna till bebisen i magen är en fondförsäkring. Tror att alla banker erbjuder denne? Åtminstonde de två som jag har haft under denna tid. Jag har inte en så jätte stor koll på vad den kostar har frågat det alltför många gånger men minnet suddar bort det lika fort. Så med andra ord kostar det knappt något alls för annars hade jag kommit ihåg det!


Det som är så himla bra med en fondförsäkring är att man inte behöver skatta på eventuell vinst (och det hoppas vi väl ändå på?) sedan kan man dela upp om man vill ha exempelvist 20% aktier och 80% ränta osv. Jag kör på 100% aktier och såg precis att jag förlorat 88kr men om en vecka kanske jag istället har gått med vinst. Nu när han är så liten så känner vi att vi kan satsa, det är värre när dem börjar närma sig åren då dem faktiskt vill ta ut pengarna. Då kommer vi att se över sparande och sänka aktiefördelningen.





Kommentarer
Postat av: Nicole - mamma till C & bebis

Gud va komiskt att du skriver om det :) jag ringde precis min bank och ville starta ett konto åt lillan. Det är självklart att man ska spara för barnen tycker jag , det är en sån otrolig hjälp när de väl blir vuxna, flyttar, behöver till körkortet etc.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback